Passa al contingut principal

Intuïcions: Donar significat als noms


Abans -i potser també en altres contextos i cultures- els noms tenien molts significats. Jesús, per exemple, significa «el qui salva». Hi ha una cosa bonica en triar els noms pels significats. O pel que evoquen. Hi va haver un temps en què el nom podia fer referència al dia en què un havia nascut. O a un sant o santa a qui es tenia devoció. Abans -almenys en el món catòlic- els noms que ens posaven als nadons batejats eren associats a la tradició bíblica o espiritual. Ara, al mercat de noms, cotitzen a l'alça les estrelles de la MTV, els artistes de moda o alguns personatges de les grans sagues mediàtiques. Segur que hi ha més d'una Rosalia recentment batejada. I quin ensurt hauran tingut els que van posar a les seves filles Danaerys sense conèixer el final de la sèrie per descobrir que l'heroïna de les primeres temporades es convertia en l'últim moment en assassina boja (perdó pel spoiler).

El cas és que un nom, al principi d'una vida, és tan sols una possibilitat, un desig o una promesa. Però el bonic és anar-lo omplint de significat al llarg de la pròpia història. Com passa amb els pseudònims amb els quals alguns monarques medievals han passat a la posteritat (potser és millor passar com «el Savi» o «la Gran» que com «la sanguinària» o «el Cruel»).

No triem el nom que ens han posat. Però sí triem com volem portar-lo. És bonic pensar que cada nom s'anirà carregant de sentit, de memòries i de ressonàncies en el dia a dia. Que potser arribarà l'ocasió en què algú, a l'escoltar el teu nom, somriurà perquè aquest nom teu li evoca tendresa, confiança, afecte o generositat. Potser algú reciti en silenci i de manera molt suau el teu nom, perquè sent que així està llançant un pont fins a tu, i perquè t'estima.

Crec que els nostres noms no necessiten etimologies per tenir significat. Necessiten desplegar-se en històries fecundes. 

I a tu, com t'agradaria que et diguessin?

José María Rodríguez Olaizola, sj

Comentaris

  1. Mi nombre no me molesta del todo pues siempre me pasa con personas que no me conocen que al llamarme "Josue" les hago recordar la persona biblica y que mis actitudes como él; Pero es algo que me gusta de mi nombre hacer que la persona me vea en verdad para que así piense en que nos parecemos.

    ResponElimina
  2. David Martin 2n eso
    Mi nombre no me molesta del todo pues siempre me pasa con personas que no me conocen que al llamarme "Josue" les hago recordar la persona biblica y que mis actitudes como él; Pero es algo que me gusta de mi nombre hacer que la persona me vea en verdad para que así piense en que nos parecemos.

    ResponElimina
  3. El meu nom, personalment, m'agrada pero el que no em termina de convenser perque es molt utilitzat.

    ResponElimina
  4. Daniel Herrera 3 ESO Sant Gabriel Barcelona
    La veritat es que me agrada molt el meu non i el seu significat, m'agradaria que el meu nom sigui recordat amb coses bones i no dolentes.

    ResponElimina

  5. A mi no me gusta que me llamen por mi nombre, porque mi nombre no me gusta me gusta que me llamen enano

    ResponElimina
  6. paul b. sg ripollet
    mi nombre a mi no me molesta

    ResponElimina
  7. A mi m'agrada molt el meu nom, sobretot perquè va ser el que va escollir la meva mare per mi i tenia molt de significat per a ella. Espero que sigui un dels noms que la gent recordi amb afecte i generositat al escoltar-ho i també espero poder portar-lo bé.

    ResponElimina
  8. Pol Hurtado Laborda 3r ESO Col·legi Sant Gabriel de Barcelona
    Mai m'ha interessat això dels noms o el que signifiquen, tampoc m'ha tret molta curiositat ja que penso que no serveix de res, però crec que no vindria malament veure-ho.

    ResponElimina
  9. Arnau Recio Rabal Sant Gabriel De Ripollet 2n A

    M'agradaria que em diguessin Recio. Per què és el meu cognom i no em molestaria res.
    A més a més m'ho portant dient des de petit.

    ResponElimina
  10. Jose Gutierrez Ripollet 2A ESO Socials

    ‏‏‎Mi nombre no me molesta del todo pues siempre me pasa con personas que no me conocen que al llamarme Jose les hago recordar la persona biblica y que mis actitudes como él; Pero es algo que me gusta de mi nombre hacer que la persona me vea en verdad para que así piense en que nos parecemos.

    ResponElimina
  11. Pol Pérez Roca 3rA ESO Sant Gabriel Barcelona
    A mi el meu nom m'agrada bastant, se que no és el millor, però jo crec que podria tenir un nom pitjor. Em conformo amb el nom que tinc i, per ara, no m'agradaria canviar-ho.

    ResponElimina
  12. Nerea Domingo 3r ESO A Sant Gabriel de Barcelona
    A mi m'agrada el meu nom de Nerea i m'agradaria que em recordessin aixi. En euskera el meu nom significa mía i prové del nord.

    ResponElimina
  13. Elena De Jesús 3rAESO Sant Gabriel de Barcelona11 de gener del 2021, a les 8:39

    Al mi la veritat m'agrada bastant el meu nom i per què he vist significa sol i lluminositat que suposo que això vol dir que soc una persona agradable i espero que la gent em recordi així.

    ResponElimina
  14. Aina Porras 3A
    Personalment no m’agrada el meu nom, encara que el seu significat m’agrada molt.

    ResponElimina
  15. Erik Cardona Fuentes-Sg Ripollet
    A mi me gusta mi Nombre, así que me gusta que me llamen por mi nombre.

    ResponElimina
  16. Javier Ortega 2n A
    No me molesta mi nombre

    ResponElimina
  17. Carla Palau 2n ESO A Sg Ripollet
    M'agrada molt el meu nom i el seu significat, i que sigui sigui recordat de manera que transmeti confiança.

    ResponElimina
  18. Martí Villegas Sg Ripollet 2n ESO A
    Jo em dic "Martí", prové del llatí "martius" i vol dir "consagrat a Mart". I penso que té un bonic significat.

    ResponElimina
  19. Ivan Vargas Sg Ripollet 2A ESO Socials11 de gener del 2021, a les 8:42

    No hem quiexo del meu nom ni res penso que es un bon nom però es que penso que tots els noms son bons si a la persona que el té li agrada.
    Abans si ques veritat que els noms eren segons el sant que s'atribuia aquelll dia etc. Ara posen noms segons els famosos, crec que no hi ha una manera d'escollir els noms o sigui cadacú es lliure de tenir el nom que vol.

    ResponElimina
  20. Marc Cabeza Ripollet 2A ESO: A mi m'agrada el meu nom.

    ResponElimina
  21. Guillem Muntal Sg 2n A11 de gener del 2021, a les 8:42

    El meu nom no em molesta d'el tot ja que sempre em passa amb persones que no em coneixen que a l'cridar-me ''Guillem'' i el meu nom em describeix com a persona perquè soc estrovertit i inquiet i sempre busco les respostes de la vida.

    ResponElimina
  22. Irene Carranza Conde 2nA ESO Sg Ripollet
    A mi, el meu nom m'agrada, hi han molts noms no es el millor però jo crec que està bastant millor que els mots que sol posar la gent.

    ResponElimina
  23. Montse Vázquez Palacio Sant Grabiel Ripollet 2A Eso

    A mi m'agradaria que em diguin Montse i me molesta que me diguin Montserrat perque em recorda a la verge de Montserrat.

    ResponElimina
  24. Alex Ruiz 2n A Sant Gabriel Ripollet11 de gener del 2021, a les 8:45

    A mi me gusta mi Nombre, así que me gusta que me llamen por mi nombre.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Comparteix la teva opinió de manera responsable i evita l'anonimat: Escriu el teu nom, el curs i el teu cole gabrielista. Moltes gràcies